وب سایت تخصصی دو و میدانی


+ تغذیه مناسب کلید موفقیت در ورزش

اگر ورزش جزئی از زندگی شما است، چه به طور تفریحی چه بصورت حرفه ای، بدن شما نیازمند سوخت مناسب برای انجام دادن حرکات ورزشی است. یک رژیم غذایی سالم که شامل مقدار مناسب مایعات باشد، کلید موفقیت در ورزش است. دلیل آن هم واضح است، غذا انرژی بدن را تامین میکند و هرچه فعالیت بدن بیشتر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارد.

رژیم غذایی مناسب شرط لازم برای اثر بخشی ورزش

انرژی از کالری موجود در منابع غذایی تامین میشود و ورزشکاران جدی و فعال نسبت به آنهایی که گاهی سرسری ورزش میکنند، به کالری و مایعات بیشتری نیاز دارند. اگر شما به دنبال بهترین رژیم برای خودتان هستید باید به نکات زیر توجه کنید:

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱:٢٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۳۱
comment نظرات () لینک

+ چگونگی تغذیه ورزشکاران دو و میدانی برای مسابقات

مقدمه :

 هرگاه تعدادی از ورزشکاران بسیار مستعد جهت انجام مسابقه ای گردهم می آیند، مرز بین پیروزی و شکست باریک می گردد. در این مواقع توجه به جزئیات ممکن است تفاوتی حیاتی را در نتایج حاصله موجب شود. یکی از این جزئیات تغذیه در ورزشکاران می باشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی بین 3% تا 5% (در برخی منابع 3% تا 7%) در عملکرد ورزشکار موثر است. براستی آیا این میزان تأثیر، برای موفقیت یک ورزشکار کافی است؟

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۳٠
comment نظرات () لینک

+ ورزش و مکمل های غذایی

بیشتر متخصصین تغذیه معتقدند که غذا بهترین منبع مواد مغذی است.در صورتی که غذاهای متنوعی از غلات ، سبزیجات ، میوه جات ، لبنیات و گوشت مصرف کنید،به قرص های ویتامین و مواد معدنی نیاز پیدا نمی کنید.با این وجود در صورتی که نوعی بیماری یا نیازهای تغذیه ای خاصی دارید که با منابع معمول غذایی قابل رفع نیست یا اینکه اصولاً از یک نوع مواد غذایی خاص استفاده نمی کنید(مثلاً از شیر تا سایر محصولات لبنی مصرف نمی کنید). ممکن است مکمل برای شما سودمند باشد.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۳٠
comment نظرات () لینک

+ بررسی تاثیر تمرینات استقامتی در سلامتی زنان

آیا زنان نیز مجاز هستند تمرینات سخت و استقامتی را انجام دهند
د‌ر گذشته بر این عقید‌ه بود‌ند‌ که تمرینات سخت ورزشی برای زنان مفید‌ نیست و تأثیری د‌ر افزایش قوای جسمانی آنها ند‌ارد‌. اما بسیاری از تحقیقات اخیر، این تئوری را نقض کرد‌ه ‌است. « پروفسور جک ویل مور » استاد‌ د‌انشگاه تگزاس،

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٧:٠٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢٩
comment نظرات () لینک

+ رژیم غذایی در ورزشکاران

رژیم غذایی یک ورزشکار باید در یک مطلب اساسی با رژیم غذایی فرد عادی تفاوت داشته باشد . ورزشکاران علاوه بر احتیاجات زندگی روزمره ، نیاز به سوخت برای تمرین و مسابقه دارند غذا سوخت لازم برای ورزشکاران را تأمین می کند ولی اغلب ورزشکاران از سوختی که در مخازن خود میریزند غافلند . پروتئین ، چربی و کربو هیدراتها سوخت بدن ( انرژی ) شما هستند . همه غذا ها ترکیب یکسانی از نظر محتوا ندارند . همانگونه که ماشینهای مسابقه نیاز به بنزین با درجه اکتان بالا دارند. ورزشکاران نیز نیاز به مواد غذایی دارای درجه کربوهیدرات بالا دارند .

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٧:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢۸
comment نظرات () لینک

+ تغذیه در دوهای مسافت بالا (دوهای استقامتی)

ویژگیهای دوهای استقامتی


پیش زمینه
ورزشکارانی که به دوهای استقامتی می پردازند سالانه در مسابقات بامسافتهای مختلف شرکت می کنند که شایعترین و معمول ترین آنها مسافتهای 10 کیلومتر، 15 کیلومتر، نیم ماراتن و ماراتن است. دوی 10 هزار متر در داخل استادیوم برگزار می گردد در حالیکه سایر دوهای مسافت بالا در جاده و یا نواحی صحرایی و ... برگزار می شود. در دوهای همگانی با مسافت بالا اقشار مختلف جامعه چه ورزشکاران ورزیده و نخبه و چه ورزشکاران عادی و نیمه آماده از طیفهای مختلف شرکت می کنند. لازم است بدانید که دوهای با مسافت بیشتر مثل 50 مایل، 100 کیلومتر و 100 مایل هم وجود دارد.مدت نسبتاً زیادی لازم است که یک ورشکار در دوهای مسافت بالا به اصطلاح جا بیافتد و ورزیده گردد لذا اغلب این دوندگان نخبه میانگین نسبی حدود 30-25 سال دارند. در حالیکه در سطح غیر ورزیده و در سطح جامعه شما هم افراد نوجوان و هم سنین بالا را که بطور گاه گاه به دویدن های با مسافت بالا می پردازند مشاهده می کنید.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢۸
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ آشنایی با گروه های تغذیه

غذا یکی از نیازهای طبیعی بشر است. غذای سالمی که نه تنها گرسنگی را بر طرف کند، بلکه برای رشد و سلامت نیز مفید باشد. در تغذیه ، جلوگیری از ظهور و گسترش بیماری ها ، نقش بسزا دارد و کاستی ها  در زمینه تغذیه مستقیم یا غیر مستقیم به تندرستی انسان زیان می رساند. عبارت رژیم غذایی به تصور بسیاری از ما برنامه غذایی خاص افراد چاق برای کاهش وزن است  و حال آنکه هر کس در هر وضع و شرایط جسمی به نوعی رژیم غذایی احتیاج دارد که نیازهای بدنش را تامین کند.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٤:٤٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢۸
comment نظرات () لینک

+ دوهای سرعت

دوهاى سرعت


با توجه به اینکه هریک از مراحل سرعت داراى عوامل تعیین‌کنندهٔ متفاوتى است. هیچ‌کدام از تمرین‌ها به‌صورت انفرادى نمى‌تواند همزامان همهٔ توانائى‌ها و قابلیت‌هاى مورد نیاز آن‌را توسعه دهند. بنابراین ورزشکار مى‌باید با انجام تمرین‌هاى مختلف نسبت به توسعهٔ زمان عکس‌العمل، شتاب‌گیری، سرعت استقامت اقدام کند. دقت کنید که ظرفیت‌هاى قدرت و سرعت استقامت در مقطع نوجوانان به‌طور کامل توسعه نیافته است و لذا این امر باید در حین تمرین‌ها در نظر گرفته شود.
- نظریه اصلی دویدن - تمرین‌های پایه دویدن
- بازی‌های دویدنی - تکنیک دوهای سرعت
- مراحل آموزش دوهای سرعت - تکنیک شروع دوهای سرعت
نظریه اصلى دویدن
دویدن یکى از بنیادى‌ترین مهارت‌هاى دوومیدانى است. این مهارت داراى اهمیت محورى در کلیه دوهاى سرعت، نیمه‌استقامت و استقامت، دوهاى بامانع و رشته‌هاى پرشى است.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٧:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢٥
تگ ها:
comment نظرات () لینک

+ دوهای امدادی

دوهاى امدادى به دو دسته تقسیم مى‌شوند:
۱. دوهائى که در آنها تعویض چوب امدادى به‌صورت غیردیدارى انجام مى‌شود. معمولاً این تکنیک تعویض یا مبادله چوب امدادى در رشتهٔ ۱۰۰ × ۴ متر مورد استفاده قرار مى‌گیرد.


۲. دوهائى که در آنها تعویض چوب امدادى به‌صورت دیدارى انجام مى‌شود. معمولاً این تکنیک تعویض یا مبادله چوب امدادى در رشته ۴۰۰ ×۴ متر به‌کار مى‌رود.
ویژگى‌هاى تکنیکى دوهاى امدادى تعویض غیردیدارى

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٢:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢٥
comment نظرات () لینک

+ تکنیک دوی استقامت و نیمه استقامت

در دوهای استقامت و نیمه استقامت دویدن اقتصادی (با صرفه جویی در انرژی) اهمیت ویژه­ ای دارد و باید با استفاده از تکنیک صحیح و رعایت اصول بیومکانیک از انجام حرکات اضافی و غیر ضروری جلوگیری کرد.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢٤
comment نظرات () لینک

+ دوی استقامت و نیمه استقامت

دوهای استقامت و نیمه استقامت که از  رشته­ های دو و میدانی است در سطح دنیا طرفداران بسیاری دارد و ویژگی­های خاص آن باعث شده است علاقه­ مندان زیادی جذب آن شوند این رشته نسبت به رشته­ های دیگر مزایا و برتری­ هایی دارد، از جمله : ...

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/٢٤
comment نظرات () لینک

+ آموزش دوومیدانی

 

 

اصول دویدن

اغلب تصور می شود مواد دو غیر تکنیکی هستند، بیشتر به این دلیل که دویدن یک فعالیت طبیعی است که در مقایسه با پرتاب چکش یا پرش با نیزه نسبتا ساده است. با این حال هیچ بخشی از مواد دو ساده نیست.

اهداف

هدف اصلی در تمام مواد دوها افزایش سرعت میانگین دویدن در طول دوره است. به منظور دستیابی به این هدف در مسابقات دوی سرعت،تمرکز ورزشکار باید روی رسیدن و حفظ حداکثر سرعت باشد.

 

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٧:٢۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۱٦
comment نظرات () لینک

+ مواد و رشته های دو و میدانی

انواع دو‌ها:

  • دوی سرعت:

- 100 متر

- 200 متر

- 400 متر

  • دوی امدادی:

- 4 در 100 متر

- 4 در 400 متر

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۱٦
comment نظرات () لینک

+ تاریخـچه پیدایش دو و میدانی در جهان و ایران

منشأ اولیه ورزش های دو و میـدانی مدرن

امروزی از زمان گذشته بسیار دور می باشند

ولی این ورزش ها در اثر تغییر و تحولات

زیادی به صورت امروزی و مدرن در آمده است .

به طور کلی از مسابقات دوران یــونان باستان

تجارب زیادی به دست می آید و...

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٩:٤٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۱٥
comment نظرات () لینک