وب سایت تخصصی دو و میدانی


+ مواد مسابقه دو و میدانی برای سنین 7 و 8 ساله

9ـ پرتاب نیزه بچه گانه

شرح مختصر: پرتاب  نیزه بچه‌گانه  با یک دست برای مسافت بیشتر

شکل

روش اجرا

پرتاب نیزه بچه گانه در یک محدوده 5 متری انجام می‌‌شود. شرکت کننده ، بعد از  دورخیزی کوتاه ، نیزه را از پشت خط ( عبور از خط خطا محسوب می شود )پرتاب می‌کند. (گروه های سنی 1و2 نیزه های نرم پرتاب می کنند) ؛ در صورتی که گروه سنی 3 نیزه فرخورنده  پرتاب می‌کنند.   هر شرکت کننده 2 بار فرصت اجرا دارد.

توضیح مربوط به  ایمنی: به دلیل اهمیت  ایمنی در ماده پرتاب نیزه  ، فقط دستیاران اجازه دارند در محدوده پرتاب ( فرود)  باشند. پرتاب نیزه به سمت عقب به طرف خط پرتاب اکیداً ممنوع است.

تعیین امتیاز

هر پرتاب با زاویه 90 درجه (زاویه قائمه) نسبت به خط پرتاب ، و با فاصله های 20 سانتیمتری ( در صورتی که نیزه بین دو خط بیافتد، عدد بزرگتر حساب می شود ) اندازه‌گیری می‌شود .  از دو بار پرتاب هر عضو تیم ، نتیجه بهتر برای محاسبه کل امتیاز تیم در نظر گرفته می شود .  

دستیاران

  این ماده  برای هر تیم دو دستیار لازم دارد. آنها وظایف ذیل را بر عهده دارند:

ـ کنترل  و تنظیم  روش اجرا .

ـ تعیین  جایی که  نیزه فرود می آید (اندازه‌گیری با زاویه 90 درجه از خط پرتاب)

ـ حمل کردن نیزه به پشت خط پرتاب .

ـ تعیین امتیاز و ثبت امتیازات روی کارت مسابقه

 

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/٢۸
تگ ها: javascript:void(0)
comment نظرات () لینک

+ مواد مسابقه دو و میدانی برای سنین 7 و 8 ساله

8ـ پرش سه گام در داخل   محدوده مشخص

شرح مختصر: پرش سه گام کامل در داخل   محدوده مشخص.

 شکل

شبکه شطرنجی را می توان با حلقه جایگزین کرد: امتیازات از مرکز هر محدوده یا حلقه ، اندازه گیری  می‌شود.

روش اجرا

ورزشکار محدوده ای را که با توانائی اش متناسب است انتخاب می کند . بعد از حد اکثر 5 متر دور خیز ، حرکات :  لی لی ، قدم و پرش را به طور کامل اجرا می کند .از 2 بار آزمایش ، امتیاز بیشتر  در نظر گرفته می شود .  هر امتیاز ثبت می شود  و بهترین نتیجه برای کل تیم منظور می شود. برای   7 تا 8 ساله ها  ، مسابقه در   2 مسیر معین اجرا می‌شود. محدوده پرش (جدول امتیازات): 1 متربرابر با

( 1 )  امتیاز، 25/1 متر برابر با ( 2 ) امتیاز50/1 متربرابر با (3) امتیاز.

 

برای سنین 9 یا 10 سال ، می توان این ماده را در هر مسیر انتخابی اجرا نمود. محدوده پرش (جدول امتیازات)5/1 متربابر با (1) امتیاز ، 80/1 متربرابر با ( 2 )امتیاز، 15/2 متربرابر با ( 3 )امتیاز.

تعیین امتیاز

تعیین مقام بر اساس نتایج است: تیم برنده تیمی است که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد . تعیین مقام تیمهای دیگر نیز بر طبق نتایجشان خواهد بود.

امتیازات تیمی مطابق دستورالعمل معمول در نظر گرفته می شود :  

 اگر 9 تیم باشند :  به تیم اول  9 امتیاز، به تیم دوم 8 امتیاز و به همین ترتیب تا آخر امتیاز داده می شود .         

دستیاران

برای سازماندهی مطلوب این ماده یک دستیار لازم است. او وظایف ذیل را بر عهده خواهد داشت  :

ـ زیر نظر داشتن روند منظم مسابقه.

ـ ثبت  نتایج .

ـ تعیین امتیاز  و ثبت آن روی کارت مسابقه.


نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٤:٠٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/٢٠
comment نظرات () لینک

+ کمک های اولیه در آسیب های ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

پیش زمینه
سالانه تعداد افراد بسیاری دچار صدمات ورزشی میشوند که نیمی از آنها با انجام معالجات خانگی و یا بدون رسیدگی خاص بهبود یافته و نیم دیگر به رسیدگی پزشکی نیاز پیدا میکنند. بر اساس محاسبات آماری در هر 1000 نفر، 26 نفر به آسیبهای ورزشی دچار میشوند و بالاترین میزان این صدمات متوجه کودکان 14-5 سال است. در این آمارها بیشترین تعداد مصدومین را پسران 17-12 ساله تشکیل میدهند، که میزان این آسیبها از نظر تعداد نفرات صدمه دیده، در ورزشهای جمعی که امکان برخورد در آنها زیاد است و از نظر وخامت، در ورزشهای انفرادی بیشتر است.

انواع آسیبهای ورزشی
حدود 95% این آسیبها را کوفتگی و ضرب دیدگی بافت نرم تشکیل میدهد. کبودی رایج ترین اثر این ضرب دیدگی هاست و دلیل بروز آن زخم های زیر پوست یا آسیب دیدگی مویرگهای سطحی و جمع شدن خون در زیر پوست است.
یک سوم تمام صدمات ورزشی را اصطلاحا رگ به رگ شدن میگویند. این آسیب در واقع پیچیدن یا پارگی قسمتی ازرباط است. رباط رشته محکمی است که پیوند دهنده استخوانها به یکدیگر بوده و مفاصل را محکم در جای خود نگه میدارد.
ضرب دیدگی یا پیچ خوردگی از انواع دیگر آسیبهای شایع در ورزش است. این حالت پیچیدگی و کشش ماهیچه یا تاندون است که گاهی به پارگی آنها می انجامد. تاندونها بافتهای محکمی هستند که پیوند دهنده ماهیچه ها به استخوانها هستند.
التهاب تاندون و یا التهاب یکی از محفظه های کوچک پر از مایعی که موجب حرکت روان تاندون بر روی استخوان میشوند در اثر تکرار بیش از حد حرکاتی که موجب وارد شدن فشار بر مفاصل میشوند به وجود می آید.

...
ادامه مطلب
نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٤:٥٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/۱٦
comment نظرات () لینک

+ مواد مسابقه دو و میدانی برای سنین 7 و 8 ساله

7ـطناب زدن

شرح مختصر: جهشاز روی  طناب انفرادی  (15 ثانیه)

شکل


روش اجرا

شرکت کننده ، در حالی که پاهایش موازی و طناب بازی را با دو دست پشت بدنش نگه داشته ، در موقعیت شروع می‌ایستد. با فرمان دستیار ، شرکت کننده  طناب را از بالای سر به جلو و  پائین   آورده  از روی آن می پرد. این فرایند چرخه‌ای هرچند بار که ممکن باشد در طی 15 ثانیه تکرار می شود . این ماده منحصراً برای گروه سنی یک مناسب است. بچه‌ها باید با دو پا از روی طناب جست بزنند .  هرکودک دو بار آزمایش می کند .

 

تعیین امتیاز

  هر عضو تیم مسابقه می‌دهد . هربارکه  طناب با زمین برخورد می کند ، شمرده می شود. مجموع بهترین نتیجه های هر یک از اعضا، امتیاز تیم را تشکیل می دهد.

 

دستیاران

برای سازماندهی مطلوب این ماده یک دستیار لازم است. او وظایف ذیل را بر عهده دارد:

- صدور فرمان شروع

ـ زیر نظر گرفتن  پرش ها و کسب اطمینان از صحت انجام آن ها .   

ـ نگهداشتن زمان.

ـ تعیین امتیازات  و ثبت آن روی کارت مسابقه .

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٦:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/۸
comment نظرات () لینک

+ اشتباه‌های متداول در انجام تمرینات هوازی

اشتباه‌های متداول در انجام تمرینات هوازی

 

انجام تمرین‌های هوازی هرچند موجب افزایش ظرفیت تنفسی، بالارفتن بیشینه اکسیژن دریافتی و استقامت تنفسی در ورزش‌های سنگین می‌شود، اما اجرای صحیح آن اهمیت زیادی دارد در غیر این صورت نمی‌تواند مفید باشد.

1- شدت انجام تمرینات هوازی باید در حد خاصی باشد. معمولا ورزشکاران باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد ماکزیمم و ضربان قلب خود، تمرینات هوازی انجام دهند.

2- بعضی از فعالیت‌های ورزشی نیاز به توانایی‌های دیگری از جمله هماهنگی اعضای بدن، چابکی، تعامل و قدرت دارند. بسیاری از ورزشکاران به این موارد توجه نمی‌کنند و هماهنگی بدن و اعضای دیگر را برقرار نمی‌کنند.

3- اگر ورزش هوازی را پیش از حد شدید انجام بدهید آسیب دیدگی‌ به وجود می‌آید. طول مدت ورزش باید متناسب باشد.

۴- بعضی از ورزشکاران در حین انجام ورزش‌های هوازی، فشار زیادی به پایین تنه خود وارد می‌کنند. هر فرد باید با توجه به شرایط بدنی خود ورزش کنند. برای مثال اگر مچ پا و زانوهای شما حساس هستند، فشار پیش از حد به آنها وارد نکنید و از فعالیت‌هایی همچون پیاده روی در سر بالایی بپرهیزید.

 

5- توجه نکردن به پوشش پا و کفش یکی از اشتباهات ورزشکاران است. بیشتر ورزشکاران به لباس‌های ورزشی خود توجه می‌کنند و این که ظاهر آنها چطور است. مهم‌ترین پوشش ورزشکاران کفش است که تاثیر زیادی بر بدن آنها می‌گذارد.

6- بسیاری از ورزشکاران به هنگام فعالیت بر روی دستگاه‌های ورزشی همچون تردمیل، بر دسته دستگاه تکیه می‌کنند. این حرکت باعث می‌شود که از کیفیت فعالیت آنها کاسته شود.

7- بعضی از ورزشکاران قبل از شروع تمرین بدن خود را گرم نمی‌کنند. گرم کردن بدن قبل از ورزش باعث ایمن‌تر بودن ورزش می‌شود.

8- استراحت نکردن به اندازه کافی باعث می‌شود که بدن آسیب ببیند. ورزشکاران بین جلسات ورزشی باید به اندازه کافی استراحت کنند.

9- پوشیدن لباس‌های سنگین از جمله کمربندهای سنگین باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدگی‌ و فشار آمدن بر بدن بیشتر شود.

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٩:٠٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/٥
comment نظرات () لینک

+ مواد مسابقه دو و میدانی برای سنین 7 و 8 ساله

دویدن روی نردبان

شرح مختصر: دویدن رفت و برگشت از یک نردبان

 

روش اجرا

بین دو علامت  مخروطی شکل که به فاصله  5/9 متراز یکدیگر قرار دارند یک نردبان هماهنگی که  فواصل نرده های آن برابر است قرارداده می شود (شکل بالا). برای شروع ، شرکت کننده به صورتی که یک پا جلو و پای دیگر عقب (استارت ایستاده) و پنجه پای جلو پشت خط شروع و در راستای مخروط  قرار دارد، می‌ایستد. بعد از فرمان شروع ،شرکت کنندگان به طرف نردبان می‌دوند. داخل نردبان را ( فاصله بین نرده ها 50 سانتی‌متراست) با کنترل طی می کنند و با حداکثر سرعت ممکن به طرف مخروط دوم می‌دوند و بعد از دست زدن به مخروط، به سرعت دور زده و در میان نردبان به طرف اولین مخروط بر می گردند. وقت نگهدار ، به محض این که  دست شرکت کننده مخروط را لمس کند ، ساعت را متوقف می‌کند. اگر شرکت کننده ای از قسمتی از نردبان خارج و یا از روی آن بپرد دستیارفاصله مخروط بعدی را 1 متر اضافه می کند. (  یک دستیار کنار   هر مخروط قرار دارد). با این روش  شرکت کنندگانی که کارشان را به درستی انجام ندهند  با طی مسافت بیشتر جریمه می شوند . اگر دو بار اشتباه کنند ، 2 متر به مسافت اضافه می‌شود و به همین ترتیب تا آخر ....

تعیین امتیاز

از بین  دو بار آزمایش ، امتیاز بیشتر  به حساب می‌آید

دستیاران

برای سازماندهی مطلوب این مسابقه، دو دستیار لازم است. آنها وظایف ذیل را برعهده دارند:

ـ شروع کردن مسابقه

ـ تعیین زمان

ـ ثبت امتیازات روی کارت مسابقه

ادامه دارد...

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/۳
comment نظرات () لینک

+ مواد مسابقه دو و میدانی برای سنین 7 و 8 ساله

پرش‌ های جفت پا ، به طرف جلو

شرح مختصر: پرش های کوتاه و متوالی با 2 پا از وضعیت ایستاده ( پرش قورباغه ای)

شکل

 

روش اجرا

شرکت کنندگان یکی بعد از دیگری از یک خط شروع   پرش های جفتی متوالی  "پرش قورباغه‌ای" انجام می دهند . اولین شرکت کننده در حالی که نوک  انگشتان پا های خود را پشت خط شروع قرار می دهد می‌ایستد. او در ارتفاع کم و تا حد امکان به طرف جلو پرش می‌کند. فرود روی هر دو پا است . دستیار برنامه ، نقطه فرود ، یعنی نزدیک ترین اثر فرود (پاشنه‌ها) به خط شروع را علامت می‌زند . اگر شرکت کننده ای به عقب بیفتد نقطه ای که دست او( برای مثال ) قرار می گیرد نشانه گذاری می شود. در نوبت بعدی ، نقطة فرود نفر اول ، خط شروع دومین فرد  تیم است که پرش خود را از آنجا انجام می‌دهد. سومین نفر تیم پرش خود را از نقطة فرود دومین نفر انجام می‌دهد و به همین ترتیب تا آخر ادامه پیدا می کند . زمانی  مسابقه تمام میشود  که نقطة فرود آخرین عضو هر تیم مشخص می‌شود. کل جریان کار دو بار تکرار می شود (دوبار آزمایش)

تعیین امتیاز

اعضای هر تیم پرش میکنند. مجموع مسافت پرش ها نتیجه تیم است.

تعیین امتیاز تیم بر اساس محاسبه بهترین نتیجه دو بار  آزمایش است.

اندازه‌ گیری بر مبنای یک سانتی ‌متر کامل ثبت می شود .

دستیاران

هر تیم، برای مسابقه ،  یک دستیار لازم دارد که روش کار را کنترل و تنظیم می‌ کند (خط شروع  ، محل فرود)

ـ اندازه‌ گیری مسافت کل از هر آزمایش

ـ ثبت کردن امتیازات روی کارت مسابقه

ادامه دارد...

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/۱
comment نظرات () لینک