وب سایت تخصصی دو و میدانی


+ فیزیوتراپی و توانبخشی؛ درد جلوی ساق ( shin splint )

فیزیوتراپی و توانبخشی؛ درد جلوی ساق ( shin splint )

 

  • فیزیوتراپی و توانبخشی؛ درد جلوی ساق:شین اسپلینت ( shin splint )

 معرفی یک بیمار : آقای 29 ساله ای که افسر پلیس است به پزشک مراجعه کرده است. در شرع حال بیمار آمده که وی در اوقات فراغت به دویدن و بازی بسکتبال می پرداخته است. او با بیان اینکه برنامه ی تمرینی اش پس از مدتی سبک شده است تصمیم می گیرد که با دو برابر کردن مسیر دو و بسکتبال بازی کردن در روزهای دیگر هفته سطح و شدت تمرینات خود را بالا ببرد. پس از گذشت چند هفته، وی احساس درد و حساسیت به لمس در قسمت قدامی پای راست می کند، که این درد مانع انجام فعالیت ها و کار وی می شده است. هم اکنون درد وی مزمن و طولانی شده است و حتی درد پای راست او هنگام خواب نیز وجود دارد.
 عوامل موثر در شین اسپلینت :

  1.  عضلات:
     ضعف در عضلات قدامی پا
    انقباض و گرفتگی در عضلات خلفی پا
  2. خطا و اشتباه در تمرینات:
     ورزش در زمین سفت و نامناسب
     افزایش اخیر سرعت و مسافت دو
  3.  کفش ورزشی: 
    نبود کفه با نرمی مناسب و یا وجود پاشنه سفت
    کفشی که از پا به طور مناسب محافظت نکند
  4.  ساختمان و آناتومی پا:
    قوس کف پای کم

درمان :
درمان معمول به این شکل است:

  •   فاز 1 : 
    .  استفاده از یخ به مدت 30 ـ 20 دقیقه، 2 تا 3 بار در روز

    . داروهای ضد التهابی: مثل دیکلوفناک، پیروکسیکام و...
  •   فاز 2 :
    .  کفش های طبی و یا ارتزهای مناسب؛ به عنوان مثال کفش یا وسیله ای که قوس کف پای مناسبی به وجود آورد

    . کشش در عضلات پشت پا (شکل 1 و 2) و کشش عضلات جلوی پا (شکل 3)
    .  تقویت و نیرومند کردن عضلات قدامی پا (شکل 4)


 شکل شماره 1: کشش عضله گاسترو سینموس (زیر ساق) : پای آسیب دیده را عقب بگذارید و در حالی که زانوی آن صاف و کشیده و پاشنه ی پا روی زمین باشد. به آرامی زانوی پای سالم (جلویی) را خم کنید و به سمت دیوار متمایل شوید به طوری که احساس کشش در ساق پای مصدوم کنید. 20 ثانیه مکث کنید و حرکت را 5 بار تکرار کنید.

gastro 2 gastro 1

 شکل شماره 2 : کشش عضله ی سولئوس (عضله ی روی ساق) : مانند حرکت قبل اما در اینجا هر دو زانو را خم کنید و مثل قبل کف دو پا روی زمین باشد. به سمت دیوار متمایل شوید به طوری که اینبار احساس کشش در قسمت تحتانی ساق کنید. 20 ثانیه مکث کنید و حرکت را 5 بار تکرار کنید.

soleos 2  soleus 1

 شکل شماره 3 : در حالت نشسته پای دردناک را روی پای سالم بیاندازید. انگشتان پا را طوری بکشید که به آرامی احساس کشش در قسمت روی پا کنید. 20 ثانیه مکث و 5 بار تکرار کنید.

 pull toes

 شکل شماره 4 : ضربات آهسته با انگشت پا: روی صندلی بنشینید، دستها را به حالت عادی روی پاهایتان قرار دهید. در حالی که پاشنه ی شما روی زمین ثابت بماند. انگشتان قسمت قدامی پاها را از زمین بلند کنید و سریعاً پائین بیاورید. تمرکز شما باید در انقباض عضلات قدامی پایتان باشد. این حرکت را نیز به صورت 5 تکرار 20 ثانیه ای انجام دهید.

toe3   toe2   toe1 

فاز 3 :
. دویدن خود را (روی تریدمیل و یا زمین دو) محدود کرده و با سرعت مسافت و شدت کمتر کمتری تمرینات خود به ویژه دویدن را انجام دهید .

. اطلاع برای بیماران: نحوه ی تشخیص شین اسپلینت را یاد بگیرید تا در پیشگیری از بروز مجدد و یا خود درمانی در صورت بازگشت علاوم به شما کمک کند.

  •  فاز 4 :
    .  بازگشت به ورزش

    . تمرینات تقویتی و کششی عضلات مچ و ساق را ادامه دهید.


اگر علائمی شبیه بیماری که در ابتدا گفته شد داشتید. به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که قبلاً تشخیص shin splint برای شما داده شده است، تمرینات فوق را در برنامه ی گرم کردن و نرمش روتین خود قرار دهید.

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ٧:۳٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٤/٩/۱٩
comment نظرات () لینک