وب سایت تخصصی دو و میدانی


+ کفش ورزشی مناسب

کفش‌های ورزشی پشت ویترین هر مغازه عرضه کالاهای ورزشی به ورزشکاران چشمک می‌زنند ولی ساخت انواع استاندارد این کفش‌ها هم بی‌فکر و طراحی نیست. با پیشرفت علم «بیومکانیک» و بررسی حرکات بدن و عوامل موثر در کارایی بیشتر ورزشکاران، تولیدکنندگان کفش‌های ورزشی هر روزه شیوه جدیدی را در پیش می‌گیرند.

کفش‌های ورزشی در تمام دنیا، مشتریان پر و پا قرص در میان جوانان دارند. به همین دلیل، در سراسر دنیا برخی شرکت‌های تولیدکننده کفش‌های ورزشی پیش از آنکه مدل جدید کفش خود را با تولید انبوه روانه بازار کنند، تعداد معدودی را در اختیار گروهی از دانش‌آموزان، دبیرستانی‌ها و دانشجویان قرار می‌دهند تا نظر آنها را درباره مشکل ظاهری و رنگ تولید جدید بدانند و سپس با درنظر گرفتن شرایط فیزیکی و بهداشتی پا و بر مبنای اصول بیومکانیک، از طراحی خاص مانند ضربه‌گیر، چراغ و ممانعت از حرکت پا... بهره می‌گیرند.


راهنمای خرید کفش ورزشی



1) خرید بعدازظهر: بعد از فعالیت روزانه و یا حتی ورزش پاهایتان ورم می‌کنند، بنابراین بهترین زمان برای خرید کفش ورزشی، بعدازظهر و یا بعد از فعالیت ورزشی است. اگر صبح کفش ورزشی بخرید که کیپ پایتان است، ممکن است بعدازظهر یا هنگام ورزش و تمرین پایتان را بزند.
2) کفش یکی، جوراب یکی: وقتی برای خرید کفش ورزشی می‌روید، همان جورابی را بپوشید که قرار است از این پس در کفش‌تان هنگام تمرین بپوشید چون اگر بعدها جوراب ضخیم‌تری به پا کنید، کفش پایتان را هنگام تمرین می‌زند و یا اگر جوراب‌تان بعدا نازک‌تر باشد، پایتان حین ورزش درون کفش حرکت خواهد کرد.
3) اول پاشنه، بعد پنجه: بند کفش‌های ورزشی‌تان را محکم ببندید؛ حالا امتحان کنید ببینید پنچه‌پایتان به آسانی درون کفش حرکت می‌کنند؟ پاشنه‌هایتان چطور؟ هنگام راه‌رفتن درون کفش نمی‌لغزند؟
4) کمی مانکن شوید: کفش ورزشی را که می‌خواهید از مغازه بخرید، پایتان کنید و چند قدمی داخل مغازه راه بروید، ببینید در آن کاملا راحت هستید. اگر پنجه پایتان را می‌زند بعدا هم اندازه پایتان نخواهد شد و هنگام تمرین باید درد پایتان را تحمل کنید. پس از خیر زیبایی چنین کفش‌های تنگی که سایز مناسب پای شما را فروشنده تمام کرده است، بگذرید.
5) کفشی برای ورزش‌تان: کشتی گیرید؟ دومیدانی انجام می‌دهید؟ آیا آیروبیک کار می‌کنید؟ با راهنمایی مربی ورزش‌تان کفشی ورزشی را انتخاب کنید که مناسب تمرینی باشد که به صورت روزمره انجام می‌دهید، فراموش نکنید کفش دومیدانی با کفش فوتبال متفاوت است چون دامنه حرکتی پا، مفاصل و وضعیت انگشت‌ها برای حرکات در شرایط گوناگون متفاوت است.
6) اول سلامت؛ دوم زیبایی: تنها به ظاهر کفش ورزشی توجه نکنید. همیشه بهداشت و سلامت پا در کفش را پیش از هر چیز درنظر بگیرید. بنابراین برای خرید کفش به سراغ تولیدکنندگان صاحب نام بروید، شاید پول بیشتری بپردازید ولی در عوض سلامت پاهایتان را حین ورزش تضمین می‌کنید و کفشی می‌خرید که مدت زمان بیشتری برایتان کار خواهد کرد.
7) یک بند انگشت: اجازه دهید جلوی پایتان (در مقابل انگشت بزرگ) به اندازه عرض یک انگشت خالی بماند. به این ترتیب، هنگام تمرین راحت‌تر ورزش خواهید کرد.
8) مکانی برای خم‌شدن: اطمینان حاصل کنید که کفش مورد نظرتان تنها از قسمت بند انگشتان که در واقع پهن‌ترین قسمت کفش است، در پایتان خم می‌شود. این محل باید منطبق بر محل خم شدن کف پا باشد.
9) هم‌تراز زمین: یک کفش ورزشی خوب باید در سطح صاف هم‌تراز زمین باشد و بخشی از آن بالاترو بخش دیگر پایین‌تر باشد.
10) کنترل کنید: بعد از مدتی که از پوشیدن کفش گذشت آن را کنترل کرده و زیره و رویه آن را به خوبی بازدید کنید تا به سمت جلو یا پهلو کج نشده و به پاهایتان آسیب نرساند.
11) سفت نباشد: برخی کفش‌های ورزشی که می‌خرید ظاهر زبیایی دارند ولی بسیار سفت و محکم هستند. کفش سفت و غیرقابل انعطاف فشار زیادی به تاندون‌های پا وارد می‌کند.
12) بالشتک‌دارها را انتخاب کنید: دقت کنید کف کفش ورزشی شما نباید کف با ارتفاع زیاد داشته باشد (لیژدار باشد) چون موجب پیچ‌خوردگی پایتان می‌شود. از طرف دیگر، کفش ورزشی نباید کف صاف داشته باشد. چون فشار وارده از زمین را به کمر انتقال می‌دهد. بهترین کفش‌های ورزشی کفش‌هایی هستند که یک بالشتک نازک در کف‌شان دارند که فشارهای وارده به پا و بدن را تعدیل می‌کنند.


کفش ورزشی باید :

• از پا محافظت کند.

• پا در آن راحت باشد.

• هنگام حرکت، فشار‌ها و نیروهای وارد به پا را تعدیل کند.

• اندازه پا باشد.

• وزن مناسب داشته باشد.

• نرم و انعطاف‌پذیر باشد.

• آب و رطوبت در آن نفوذ نکند.

• هوا بتواند در آن جریان پیدا کند و قابلیت تبادل داشته باشد.

نویسنده : فرامرز سرداری تیکمه داش ; ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٢/٥
تگ ها:
comment نظرات () لینک